Heb je een vraag? Bel ons: 020 527 36 54

Snelheid

Campagnes

Many road safety campaigns are organized every year. Hier kun je alle huidige en oude campagnes bekijken
Sorry, we konden helaas geen zoekresultaten vinden
Laden Evenementen
  • Dit event is voorbij.

Snelheid

Campagne snelheid

Te hard rijden is een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen. Vooral op provinciale wegen en binnen de bebouwde kom houden automobilisten zich slecht aan de snelheidslimieten. Wel 40 tot 60% van de automobilisten rijdt regelmatig harder dan de maximumsnelheid (inschatting van SWOV). Het grootste deel van de overtreders rijdt tot 10 km boven de toegestane limiet. Net iets te hard rijden lijkt niet erg. Toch is de kans op een ongeluk veel groter als je een paar kilometer te hard rijdt. Daarom start 6 mei de campagne Snelheid.

Bewust van je snelheid

Net iets te hard rijden lijkt niet erg. Toch is de kans op een ongeluk veel groter als je een paar kilometer te hard rijdt. Vooral binnen de bebouwde kom. Hou je daarom aan de maximumsnelheid. Af en toe rij je als bestuurder een paar kilometer te hard. Soms onbewust. Bijvoorbeeld als je met het verkeer meerijdt of als je gedachten afdwalen. Maar soms rijden we ook bewust te hard. Vaak is haast of stress dan de oorzaak. Zo’n overtreding lijkt onschuldig, maar kan al gauw ernstige gevolgen hebben. Zeker in de bebouwde kom waar je regelmatig in onverwachte verkeerssituaties terechtkomt. En waar je vaak te maken hebt met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, ouderen en fietsers. Check daarom, uiteraard wel met aandacht voor de weg, regelmatig je snelheid. Zo rijd je nooit ongemerkt te hard.

 

Wist je dat?

  • Ongeveer 1 op de 3 dodelijke verkeersongelukken komt door te hoge snelheid?
  • Als iedereen in Nederland zich aan de snelheidslimiet houdt we 25 tot 30% minder letselslachtoffers hebben?
  • Jaarlijks ongeveer 10 voetgangers en fietsers overlijden door overtredingen van 10 tot 15 km boven de limieten van 30 en 50 km/u? Zo’n 200 mensen komen zwaargewond in het ziekenhuis.
  • Een botsing met 50 km/u gelijk staat aan een val van 10 meter? Dit is bijvoorbeeld vanaf de 3e verdieping van een flatgebouw.
  • De remweg niet verkort wordt met ABS maar de auto alleen beter bestuurbaar houdt?

 

Risico’s

Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens 1 seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is doorslaggevend. Want hoe hoger je snelheid, hoe meer meters je in die tijd aflegt. En op een natte weg is die afstand nog veel langer dan bij droog weer. De techniek van auto’s is de laatste jaren verbeterd, maar die reactieseconde blijft gelijk.

 

Wees je bewust van je snelheid

Je rijdt dus heel wat meters op volle snelheid door, voordat je überhaupt op de rem trapt. En dan volgt nog de afstand die je nodig hebt om de auto tot stilstand te brengen. Hieronder zie je te hard rijden betekent voor de remweg. Je kunt wel nagaan wat de gevolgen zijn bij nog grotere overtredingen.

 

Een paar feiten om over na te denken:

  • Rij je in een woonwijk 10 km boven de limiet van 30 km per uur, dan heb je 6 meter extra remweg.
  • Bij een noodstop met 50 km per uur is je remweg twee keer zo lang als bij 30 km per uur.
  • Rij je bij regen 60 km per uur, dan is je remweg ruim 10 meter langer dan bij droog weer.

 

Controle en boetes snelheidsovertredingen

Omdat te hard rijden juist in de bebouwde kom zo gevaarlijk is, controleert de politie scherp op snelheidsovertredingen. Vooral op plekken met veel voetgangers en fietsers. Zoals in woonwijken, bij scholen en in winkelstraten.

Het principe luidt ‘hoe gevaarlijker de overtreding, des te hoger de boete’. Bij overtredingen van meer dan 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom bepaalt de officier van justitie het boetebedrag. Bij deze snelheidsovertredingen kun je ook je rijbewijs kwijtraken.

De boetes voor snelheidsovertredingen zijn te vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.

De campagne ‘Hou je aan de snelheidslimiet’ is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en zijn campagnepartners. De campagne spreekt de automobilist aan op zijn verantwoordelijkheid voor zijn eigen veiligheid en die van anderen. Hierdoor moet het aantal automobilisten dat te hard rijdt binnen de bebouwde kom verminderen. Vooral op 30 en 50 kilometerwegen.

 

Daar kun je mee thuiskomen

De verkeersveiligheidscampagnes van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en zijn partners worden gevoerd onder de koepel ‘Daar kun je mee thuiskomen’.

Event Details

Date: mei 6 - mei 21
Time: -

User registration

Reset Password